Verantwoord ondernemen

SoLow maakt alles leuker. Dat is onze missie. We pakken uit op grote momenten maar dragen ook graag positief bij met kleinere dingen. Hierbij denken we natuurlijk ook aan de toekomst en daarom werkt SoLow dagelijks hard aan het verduurzamen van haar assortiment, organisatie en winkels. In kleine stapjes en gelukkig af en toe ook met een grote sprong ontwikkelen we onszelf. Hieronder vertellen we je hoe we dat precies doen.

Bij SoLow hebben we ons duurzaamheidsbeleid opgedeeld in drie hoofdcategorieën: assortiment, winkels & vervoer, en mensen. Op al deze gebieden streven we ernaar om continu te verbeteren. Lees hieronder meer over onze doelen en welke stappen we inmiddels al hebben gezet.

Assortiment

Ons assortiment is de meest zichtbare manier waarop we onze duurzaamheidsambities laten zien. Doelen die binnen deze categorie op onze agenda staan zijn:

  • Verpakkingsmateriaal verminderen: We kiezen voor kleinere verpakkingen of laten verpakkingen volledig weg waar dat mogelijk is.
  • Overstappen op duurzamere verpakkingen: We vervangen plastic verpakkingen door recyclebare en duurzamere alternatieven, zoals papieren enveloppen.
  • Gebruik van gerecyclede materialen: Waar mogelijk stappen we over op gerecycled plastic of natuurlijke materialen zoals hout.
  • Herbruikbare producten: We vervangen wegwerpproducten door herbruikbare alternatieven. Zo bieden we herbruikbare slingers en stevige regenponcho's aan.

Aandacht voor hergebruik is overigens niet helemaal een nieuw concept in ons assortiment. Een voorbeeld: onze ‘oranjegevoel’ producten zijn bewust niet gedateerd. Ze hebben dus geen opdruk met een specifiek evenement en/of jaartal. Dat betekent dat hetzelfde product voor Koningsdag, het EK voetbal en het WK hockey gebruikt kan worden. Want ook hiervoor geldt: hoe langer een product meegaat en hoe vaker het wordt gebruikt des te lager de totale impact op het milieu.

Ieder jaar vernieuwen we 1.500 artikelen (10% van ons totale assortiment van 15.000 artikelen) en verduurzamen deze volgens bovenstaande principes. Momenteel  ontwikkelen we een systeem waarmee we specifieke doelen en resultaten in percentages kunnen vastleggen.

Winkels & Vervoer

We werken aan de verduurzaming van onze winkels en transport. Onze acties en doelen zijn:

  • Transport optimaliseren: In 2023 kwam 79% van onze producten per zeevracht en 21% via wegtransport naar ons distributiecentrum.
  • LED-verlichting in alle winkels: Nieuwe winkels zijn sinds 2020 voorzien van energiezuinige LED-verlichting. We zijn bezig om al onze winkels voor 2025 om te bouwen naar volledig LED-verlichting.
  • Slimme klimaatsystemen: Sinds 2023 werken onze klimaatsystemen alleen wanneer dat nodig is, ook in onze oudere winkels. Ons doel is om in 2024 alle winkels van slimme systemen te voorzien die alleen tijdens openingstijden actief zijn.
  • Groene energie: Waar we zelf energie inkopen, gebruiken we groene stroom. In winkelcentra waar we geen invloed hebben op de energieleverancier, streven we naar invloed door samenwerking met de verhuurders.

Organisatie

SoLow wil een veilige en plezierige werkplek bieden, met ruimte voor groei en ontwikkeling. Onze concrete acties zijn:

  • Opleiding en ontwikkeling: We bieden inwerkprogramma's, BHV-trainingen en cursussen voor het omgaan met agressie en winkelcriminaliteit.
  • Medewerkerswelzijn: Sinds 2024 houden we jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Dit helpt ons verbeterpunten te identificeren en acties te ondernemen om het werkplezier te vergroten.
  • Diversiteit en inclusie: Bij SoLow is iedereen welkom. We hebben geen standaard sollicitatieproces – solliciteren zonder CV is bij ons ook mogelijk, zodat we kijken naar de mens in plaats van alleen naar papier.

Morgen nóg leuker

Door onszelf, stapje voor stapje, dagelijks te blijven ontwikkelen op alle aspecten van duurzaamheid zorgt SoLow ervoor dat we ook morgen samen onbezorgd plezier kunnen blijven maken. En die wetenschap op zich, maakt de dag van vandaag alweer een beetje leuker. Toch?

Â